Een Gat in de Markt #3 – Privee Viejee: jouw mental load, lichter gemaakt

Hallo, mijn naam is Nele. 45 jaar, 17 jaar ondernemerservaring op de teller en business mentor bij Compagnonne. Wat mijn meest onderbenutte talent is, vraagt ge? Da’s ongetwijfeld het spotten van Gaten in de Markt. Die ideeën voor een nieuwe business of bedrijfstak overvallen me op de meest onmogelijke momenten (tot grote ergernis van mijn huisgenoten). Op het strand, in bad of op café. Ik ving die geniale ideeën in notitieboekjes en Excel-bestanden… om er daarna nooit meer iets mee te doen 🤷🏻‍♀️

Tot het jaar 2024 aanbrak.

Want vanaf nu deel ik op deze blog regelmatig zo’n Gat in de Markt. 

Waarom?

Omdat ik er niet jonger op word (hehe).
Omdat ik minstens 200 jaar nodig zou hebben, als ik al die ideeën uit mijn Gaten in de Markt-databank zelf wil realiseren.
Omdat ik die ambitie niet heb (business mentor zijn is veel te leuk, I guess…).

Maar ook: omdat het egoïstisch zou zijn om goede business ideeën-waar-ik-toch-nooit-iets-mee-ga-doen voor mezelf te houden.
Want ik geloof dat alle Gaten in de Markt het in zich hebben om een belachelijk groot succes te worden. Misschien wel onder jouw vleugels, lieve ondernemer? Ik zou zeggen: lees verder, en doe er uw voordeel mee, ‘t is bijzonder graag gedaan!

I proudly present: de privé VA

Omdat het (ondernemers)leven soms verdacht veel weg heeft van een stinkend ballenbad

Ow boy, waar begin ik zelfs? 🙈 Misschien bij het fenomeen dat ze de mental load noemen. Je weet wel: die onzichtbare rugzak vol to-do lijstjes en moetjes die wij vrouwen (meer dan mannen, zo zegt wetenschappelijk onderzoek) met ons meetorsen.

Op sommige dagen is dat rugzakje relatief klein (formaat kleuterschool, zeg maar). Op andere dagen, tjah… eerder een trekrugzak van het kaliber waarmee een mens op wereldreis vertrekt 😏 En echt, mijn man is een schat, die méér dan zijn deel doet in onze ménage. Maar kinderkampen boeken om de grote vakantie te overleven (pardon, overbruggen)? Boodschappen bestellen? Verjaardagen onthouden? Checken of alle kleren en schoenen nog passen? Dat belandt allemaal op mijn talloor.

En dan is er ook nog Compagnonne. Toch ook een beetje mijn baby, waar ik graag mee speel, die ik wil doen groeien en waar ik moederlijk trots op ben. Maar -toegegeven- die met een eigen, uitgebreid to-do lijstje komt. Die onmogelijke combinatie van all the things zorgt ervoor dat er hier regelmatig een paar ballen naar beneden donderen (hell, een stinkend ballenbad in de binnenspeeltuin is er niks tegen 😂 )

De held(in) waarvan je niet wist dat je die nodig had

Enter Privee Veejee: een dedicated VA die de privé-zaakjes van drukbezette mompreneurs regelt. Jouw persoonlijke lifesaver, die in ware ninja-stijl alle gevallen ballen voor je opraapt en per kleur in de juiste bak sorteert. Een ware held(in) die in jouw plaats een weekmenu opstelt én in één klap de boodschappen bestelt. Die een toffe datenight met je liefste organiseert én meteen ook een babysit fixt. Die een afspraak maakt bij de autokeuring én -nu ze toch bezig is- ook een bezoek aan de garage voor je regelt.

En jij? Jij kan in die vrijgekomen tijd naar hartelust gaan netwerken, een nieuw aanbod uitdenken of je kwartaalaangifte voorbereiden. Zonder moordend schuldgevoel of pijnlijke rugzakschouders.

Waarom gaat dit marcheren?

Omdat het beroep van VA of virtual assistant de laatste jaren enorm in de lift zit. De VA’s zijn met velen, en ze leveren min of meer dezelfde diensten aan min of meer dezelfde prijzen. Een rode oceaan dus, waarin het vechten is (figuurlijk dan) om klanten. 

Op zoek naar een USP dan maar. Er zijn 2 manieren om dat slim aan te makken:

  1. Geniaal inspelen op een pijnpunt waar je ideale klant mee zit (remember de stille kapper van vorige keer? Pijn = nood aan rust en stilte in een al drukke wereld).

  2. En/of radicaal kiezen voor een niche.

Privee Viejee doet beide:

  • Komaf maken met hét pijnpunt waar drukbezette mompreneurs mee worstelen: schuldgevoel omdat ze het allemaal niet bolgewerkt krijgen.

  • Inzoomen op één super specifieke doelgroep: onderneemsters met kinderen die struggelen met de organisatie van hun ménage, die bereid zijn om hulp te aanvaarden én budget hebben om dit -al dan niet gedeeltelijk- uit te besteden.

Durfmarketing: wat ideetjes vanuit de losse pols

Ik val in herhaling: traditionele marketing, dat werkt niet (goed) meer. Zomaar doen wat iedereen doet, daar kruipt geweldig veel tijd, moeite, geld en frustratie in. En het levert jou bitter weinig op. Enter durfmarketing: marketing die én plezant én opmerkelijk is, zodat mensen je opmerken en over je babbelen. EN NEE: dat hoeft niet duur of ingewikkeld te zijn.

Voor Privee Viejee zou dat er zo kunnen uitzien:

  • Inzetten op grappige social video’s en memes: Maak geestige, herkenbare filmpjes of memes die tonen hoe zot het leven van een ondernemende moeder bij momenten kan zijn.

  • De Chaos Challenge: Lanceer een social media actie waarbij volgers hun zotste chaotische momenten delen met een bepaalde hashtag. Geef de winnaar van de challenge een dag van je tijd cadeau.

  • Straffe testimonials: Verzamel en deel getuigenissen van klanten die letterlijk de last van hun schouders laten vallen omdat ze met jou hebben samengewerkt. Dat gaat bij andere ideale klanten een “ooooooh, dat wil ik ook” gevoel oproepen.

  • Een knallende branding: Denk: flashy kleuren, coole quotes en een herkenbare stijl die je overal laat terugkeren.

  • Guerrilla-marketing: Creëer op een congres voor vrouwelijke ondernemers een pop-up ontspanningszone, waar ze een hoofdmassage krijgen terwijl jij één item op hun to-do-lijstje voor hen fixt, on the spot. Ik zie de wachtrij al voor me 😉

Aandachtspunten

  • Leer je ideale klant eerst door en door kennen. Begrijp de unieke uitdagingen en behoeften van drukbezette mompreneurs en hoe jij met jouw service een verschil kunt maken. Want met dit Gat in de Markt aan de slag gaan? Daar heb je niet alleen organisatorische skills, maar ook een flinke dosis empathie en inlevingsvermogen voor nodig.

  • Discretie shall be your middle name. Betrouwbaarheid en respect voor privacy zijn essentieel om vertrouwen op te bouwen. Zorg ervoor dat je duidelijke privacyprotocollen hebt en communiceer die ook naar je klanten.

  • Bouw en onderhoud je netwerk continu. Want je klanten rekenen erop dat jij op de hoogte bent van de meest betrouwbare poetsbureau’s, de beste babysitters en de meest flexibele taxidiensten.

  • Gaat niet, bestaat niet. Klanten gaan je de meest uiteenlopende dingen vragen (of dat zou ik toch doen, als ik jou zou inhuren 😁) Wees bereid om in mogelijkheden te denken, niet in beperkingen.

Mogelijke valkuilen

  • Je loopt het risico dat je gaat over-committen. In je ijver om anderen te helpen, kan het zijn dat je over je eigen grenzen gaat. Zeker als je van nature een people pleaser bent.

  • Torenhoge verwachtingen van klanten. Als Privee Viejee duik je in super persoonlijke en soms delicate dingetjes. Dat vraagt om een echt vlijmscherp aanvoelen en snappen van wat je klanten nodig hebben. Niet gemakkelijk, maar op te vangen door goed en frequent te communiceren.

  • Het verwaarlozen van je eigen zakelijke groei en ontwikkeling. Terwijl je bezig bent met het managen van de levens van anderen, vergeet je misschien om tijd en geld te investeren in je eigen bedrijfsstrategie, marketing en groei.

  • Privacy- en discretie-issues. Denk: juicy details delen over je klant in een overvolle koffiebar vol luistervinken, een schriftje met paswoorden laten liggen op de trein of een gevoelige mail forwarden naar de verkeerde persoon.

  • Negatieve mond-aan-mondreclame. Draait er iets in de soep? Reken maar dat je klanten dat zullen doorvertellen.

Waarom deze blogreeks, Nele?

We delen dit Gat in de Markt met jou omdat het zo’n beetje alles omvat waar we bij Compagnonne in geloven:

  • We challengen je om creatief na te denken (ook al gaat deze blog over een totaal andere markt dan die waarin jij actief bent).

  • We leren je op een laagdrempelige manier hoe innovatie werkt (nog nooit belangrijker dan nu, want meer en meer markten zijn rode oceanen geworden).

  • We inspireren je om kansen te zien én ze te grijpen.

Dit Gat uitwerken tot een echt bedrijf, onder onze vleugels?

… en wij vertellen je hoe we dat met en voor jou zouden kunnen doen!

Ook eens nadenken over een Gat in de Markt in jouw sector/niche? 

Ook dat doen we maar al te graag. Stuur ons een mail of WhatsAppje, en wie weet behandelen we dat Gat in jouw Markt dan wel uitgebreid in onze volgende blogpost.

Previous
Previous

Business coaching - the Compagnonne way

Next
Next

PODCAST - In gesprek met Charlotte Van Brabander (Slim Sparen) over geld DNA, De Verraders en durven springen uit de gouden kooi