#33: Ik ben verliefd op mijn eigen bedrijf: da’s toch geen probleem?

Ken je dat: dat je tot over je oren verliefd bent en dat je dus geen enkele tekortkoming ziet aan je lief?

Of dat je kinderen eigenlijk niet veel verkeerd kunnen doen, in jouw ogen?

Uhuh. De roze bril!

Juist, zo kan het ook zijn met je eigen bedrijfskindje. Dat jij het door een roze bril bekijkt. Maar je klant, die bekijkt het altijd door een eerlijke bril. Woeps. Zou het net dàt kunnen zijn dat je terugvindt in je cijfers?

Dus. Hoe voorkom je dit gezichtsbedrog?

Stel eens eerlijk deze vragen om de 3 maanden naar jezelf:

- Loopt de verkoop goed, of kan het echt beter?
- Ken je de plussen en minnen aan je verdienmodel, of niet echt?
- Houdt de klant nog altijd van je aanbod of weet je het niet meer zo goed?
- Innoveer je genoeg, of blijf je te lang vasthouden?
- Heeft je klant geen keuzestress of keuzegebrek?
- Hoe zit je cashflow, marge en winst? Eerlijk?
- Past dit bedrijf nog goed bij jou? Doe je het nog graag?
- Welke dingen zou je moeten aanvatten, maar stel je uit angst alsmaar uit?
- Welke samenwerkingen lopen niet goed en durf je niet opzeggen?
- Is dit bedrijf ook echt een bedrijf of eerder een hobby?
- Werk jij aan je mindset om vooruit te geraken, of laat je het maar wat kabbelen?
- Gaat je concurrent vooruit, of blijft die maar wat kabbelen?
- Heb je die extra online cursus écht nodig als technische skill, of zoek je daarin een oplossing om die niet te hoeven zoeken binnenin jezelf?

Radicaal eerlijk zijn met jezelf: het is een cadeau. Want zoals in de liefde: de waarheid komt toch bovendrijven. En elke liefde is een werkwoord, dus werk ligt er altijd op de plank.

Da's niet erg, da's gezond, da's echt.

Je kon het al denken: ik ben ZOT op roze brillen, maar enkel en alleen als je hem ook af en toe eens af durft zetten!

Wat denk je? Eens even zonder roze bril naar jouw bedrijf kijken?

Previous
Previous

#34: Wat 3 maanden afwezigheid mij opleverde.

Next
Next

#32: No risk, no magic.